Transzszibériai Expressz
Méltán nevezhető a világ egyik leghíresebb és legismertebb vasútvonalának a Transzszibériai expressz, amely a maga 9289 km hosszával már-már csodálatra méltó. A végtelennek ható sínek 2 kontinenst kötnek össze, 14 megyén haladnak át, 87 várost érintenek , 8 időzónát hódítanak meg, folyók és tavak sokasága mellett vezetnek el és bemutatják Oroszország valamennyi táját.
Transzszibériai Expressz
Kiindulási pontja a moszkvai Jaroszlavszkij és végállomása pedig az orosz Szibéria délkeleti végében fekvő Vlagyivosztok. Teljes útjából 1777 km (19.1 %) Európa és 7512 km (80.9 %) Ázsiai területeket érint. A világ 3. leghosszabb vasútvonala, Oroszország Európába eső részét kapcsolja össze Moszkvával, az ország fővárosával, a nagyipari területekkel, Távol Kelettel illetve Szibériával
Az Expressz története
A vaspályát 1891. május 31-én kezdték el lefektetni Vlagyivosztokban Nyikolaj Alexandrovics Trónörökös későbbi II. Miklós cár jelenlétében. A teljes vasút kiépítése 1901. november 3-ra fejeződött be, ekkor értek össze a keleti és nyugati irányból haladó munkások. Az első szerelvények útvonala Szentpétervár és Vlagyivosztok közé esett. 1903 júliusában indult mozgásba a Transzszibéria Expressz, amelyenek hivatalos forgalomba való átadása 1903. július 13-ra esett. A Bajkál-tó akadályát eleinte vasúti komp segítségével győzték le. 1905-re azonban megépült a tavat elkerülő szakasz is, a vonat inenntől kezdve akadálytalanul suhanhatott tova a Csendes és Atlanti óceánig. Az építkezés 12 évet vett igénybe.
Induljon az utazás!
A páratlanul sok kilométert legyőző utazás során a vonat 8 időzónán halad át. A vasútvonal mellett 87 város lelhető fel, kb. 110 kilométerenként egy, továbbá 14 megyét szel át, 3 közigazgatási egységet, és 2 köztársaságot. A városok érintésekor az utasok kiszállhatnak az Expresszből, van némi idejük tenni egy sétát illetve vásárolni.
Mindezen túl áthalad 16 folyó felett is, többek között például a Volga, Káma, Usszuri, Ob, Hor stb. hídjain. Érinti az Amuri-öblöt. A vonat a Bajkál-tó mellett szintén végighalad egy egészen hosszú részen, ezután hatalmas lejtőkön száguld, miközben az Urál hegység látványa tárul az utazó elé.
Az Európából Ázsiába történő átlépést egy obelix jelzi Pervouralszk városkájában, ezt követően a táj megváltozik, szelíddé és nyíl egyenessé válik. Az út a Szibériai Tajgán fut tovább. Az Ob és Írtisz folyó ölében közel 600 km keresztül a vidék sikká, szinte egyenessé rajzolódik át. A vaspálya mentén az érintetlen természet bontakozik ki, ami különleges varázzsal szórja be ezt a nem mindennapi "expediciót". Sztyeppék, erdők, völgyek, tavak, folyók festik szemünk elé a természet szépségeit.
A világ harmadik leghosszabb vasútvonala menetrend szerint 147 óra 59 perc alatt győzi le odafelé az utat, visszafelé ez az idő 148 óra 27 perc.
A vonat felszereltségét tekintve természetesen teljes ellátást biztosít. Az étkezőkocsiban meleg étel fogyasztható, lehet kávézni, teázni. Zuhanyzókocsi is található a szerelvényen. A légkondicionált kupéban toalett és két mosdó is van.
A Transzszibériai Expressz belseje
A szerelvény bárjában minden éjjel egy óráig élő zene is hallgatható.
Csak hálókocsis osztály működik, melyek éjszakára átalakíthatóak alvóhellyé. Két osztályt üzemeltetnek két és négy ágyas fülkékkel. A kétágyas kupé luxus minőségű, ezenkívül további osztály különíthető el a kocsik között, mégpedig a hagyományos, átlagos illetve az új gyártmányú színvonalát tekintve magas színvonalú.
Az 1891-1916 között lefektetett sínek, melyek 1938-ban kétvágányúra bővültek, nélkülözhetetlen eszközként szolgálnak az orosz óriásbirodalom gazdasági, emberi és politikai egybetartásában, a turisták számára pedig izgalamas lehetőséget kínál a hatalmas Dél-Szibériát valamelyest kényelmesen megismerni és kézzelfoghatóvá tenni.
2013. március