Üzleti informatikai korszerűsítés
Korszerű üzleti informatikai megoldások, terminál szerver és vékonykliensek
Sokan vannak manapság, akik vállalkozást indítanak, melyhez szükségük van egy irodára. Az induló költségeket sokszor nem is veszik előre számba, nem számolnak cégük informatikai szükségleteinek valódi mértékével, szükségleteivel és annak költségeivel.
Pedig mindenképpen érdemes hosszabb időt tölteni e problémakörrel és elgondolkodni azon, mik lehetnek az ideális informatikai megoldások cégünk számára. Számba kell vennünk üzletünk nagyságát, alkalmazottaink számát, tevékenységi köreinket, s ez által jövőbeni számítástechnikai kapacitás igényeinket. Példaként az alábbiakban gondoljuk végig egy 9-20 fős mikrovállalkozás/kisvállalkozás informatikai infrastruktúrája kiépítésének, üzemeltetésének költségeit.
Nyilvánvalóan annyi munkaállomásra lesz szükségünk, ahányan az irodában dolgozunk. Egy szerverre, melyen adatainkat tárolhatjuk, megoszthatjuk egymással. A szoftverek, a licenszdíjak, sem elhanyagolható tényezők. Munkaállomásaink és szervereink számára meg kell vásárolnunk az operációs rendszereket és a munkákhoz szükséges szoftvereket (természetesen léteznek ingyenes, pl. Linux alapú alternatívák is, bár ezek használata még nem eléggé elterjedt). Kelleni fog egy szakember, aki mindezeket üzemelteti/javítja számunkra (bár inkább kettő/szabadság, betegség).
Érdemes számolnunk rendszerünk áramfogyasztásával is. Egy munkaállomás kb. 500 W/h egy szerver kb. 1200 W/h, továbbá az elhasználódással is gondolnunk kell, valamint a rendszer kiépítésével (kábelek, csatlakozók, switch, stb.).
Mi van abban az esetben, ha a szerverünk meghibásodik? Mindenképpen gondoskodnunk kell adataink rendszeres mentéséről. Adatmentési megoldások széles skálájáról választhatunk az egyszerű külső merevlemezre történő mentéstől a drágább szalagos mentőegységekig, vagy akár saját mentőszervert is fenntarthatunk, ami növelni fogja a kezdeti költségeket, azonban hosszútávon mindenképpen megéri.
Meghibásodás esetén számolnunk kell a szerver javításának időtartamával, vagy új szerver beszerzésének költségeivel, adataink visszaállításának idejével, ami több napig is eltarthat, és azzal, hogy addig természetesen mi sem tudjuk 100% hatékonysággal végezni/végeztetni a munkánkat. A legjobb az lenne, ha mindenből tartanánk pótmegoldásként egy másikat, de ez sem jelent időben gyorsabb segítséget.
Mit tehetünk tehát annak érdekében, hogy cégünk védve legyen a hasonló krachok ellen?
- Elsődlegesen tudnunk kell, hogy a mai számítógépek rettenetesen nagy erőforrás tartalékkal rendelkeznek, amit nem használunk ki irodai munkával.
- Érdemes lehet más megoldás után nézni, ami költséghatékonyabb és biztonságosabb.
- A kiesésmentes munkavégzéshez szükséges megoldások gyakran csak nagyvállalatok számára megfizethetőek.
- A számítási kapacitás hatékonyabb kihasználására megoldás lehet a terminálszerverből és vékonykliensekből álló rendszer használata. Az úgynevezett vékonykliens egy kis teljesítményű, olcsó, de megbízható eszköz, ami egy központi szerveren elérhető felületet jelent számunkra. A vékonykliens csak a monitort, egeret, billentyűzetet, USB portokat biztosítja számunkra és a tényleges munkavégzés a szerveren történik.
Mindenképpen érdemes megemlítenünk továbbá a vékonykliensek rendkívül alacsony energiafogyasztását (~10 W/h), ami nagyjából egy IBM PC fogyasztásának tizede. Nagyon fontos előnye a megoldásnak, hogy saját munkaállomásunk "képernyője" az interneten keresztül bárhonnan elérhető, így akár a munkát otthonról, vagy a világ más pontján úgy folytathatjuk, mintha az irodában ülnénk. A rendszergazdának sem kell a helyszínre sietnie, hiszen ő is azt látja a monitorán, mint mi.
Sajnos a sajátszerver üzemeltetésének hátrányai ebben az esetben is fenn álnak, mint ahogy azt korábban leírtuk. Ma már a nagyvállalati megoldások kisebb vállalkozások számára is elérhetőek lehetnek, ha szolgáltatásként vesszük igénybe egy üzemeltetőtől, így többedmagunkkal használjuk. A szerverünk ebben az esetben egy úgynevezett cloud (felhő) ben futó virtuális számítógépen kerül elhelyezésre. A virtualizációs technológiák előnye, hogy a számítógép kapacitását hatékonyabban használhatjuk ki, mivel egy darab fizikai gép több virtuális gépet is futtat, továbbá, ha a fizikai szerver meghibásodik, könnyen áthelyezhetjük egy másikra.
Mivel a cloud technológia esetén virtuális számítógépünk nem egy darab fizikai gépen fut, hanem n db fizikai gépen, néhányon, bizonyos számú fizikai szerver kiesése esetén, rendszerünk fennakadás nélkül üzemel tovább. A rendszer egy gyenge pontja lehet az internetkapcsolat kiesése, ennek orvoslására több szolgáltatótól is vehetünk igénybe internetet (ez nem jelent számottevő plusz terhet).
Ráadásul a szerverek szerverteremben való elhelyezése hosszabb élettartamot biztosít, amit irodai körülmények közt nem, vagy csak nagyon drágán lennénk képesek kiépíteni (állandó hőmérséklet, páratartalom, portartalom, szünetmentes áramforrás stb.).
Manapság már a szoftverek is bérelhetők, a szolgáltató be tudja építeni a havidíjába, így ezzel is spórolhatunk, és csak annyit kell fizetnünk amennyit használtuk is a szoftvert.
Összegezvén tehát, ha nincs extra számítási igényünk, például videó vágás, autocad, akkor érdemes terminálszerver, vékonykliensek és virtuális szerver használatában gondolkodnunk, így megspóroljuk az indulóköltségek jelentős részét is.
2013. január