HIRDETÉS

Így néz ki 452,5 milliárd Forint

Átadásra került a 4-es metró

Az újonnan épült 4-es metró 2014. március 28-án, reggel 9 órakor került átadásra, majd délben megnyitásra a nagyközönség előtt. A 10 állomásból álló vonal 7,34 kilométeren át kígyózik a föld alatt, a Keleti pályaudvartól a Kelenföld vasútállomásig.

4-es metró

4-es metró

Az utazóközönséget az új vonal igencsak megosztotta. Vannak, akiknek nagyon tetszenek a modern, néhol igencsak letisztult, ugyanakkor számos látványos építészeti elemet is tartalmazó állomások, míg mások inkább befejezetlennek, csupasznak és ridegnek érzik a 4-es metrót.

Valóban, az állomásokat róva, az óriási, jelenleg kihasználatlan, szürke betonelemek sokaságát nézve az embernek egy kicsit tényleg "befejezetlenség, üresség érzete" támad, ám reménykedjünk benne, hogy, ahogy egyre inkább megtelnek élettel a metró csarnokai, úgy tűnnek el, válnak színesebb komor beton falai. Sokan vélik úgy, hogy az új zöld metró meglehetősen nagy hasonlóságot mutat a bécsi vonalakkal.

A 4-es metró, az átadás ellenére, jelenleg tesztüzemben van, s feltehetőleg legalább egy éven át abban is marad. Ez idő alatt még biztosan lesz vezető a szerelvények irányítófülkéiben, bár e vonal esetében már csak a helyes működés ellenőrzése érdekében, tehát a vezető csak elakadás, vagy meghibásodás esetén állítja át a metrót kézi vezérlésre, amúgy azt egy teljesen automata rendszer vezérli.

Egyenlőre így az üvegkapuk sem készültek még el, s lehet, nem is fognak, melyek a metró vezető nélküli működtetéséhez elengedhetetlenek lennének.

Keleti pályaudvar

4-es metró, Keleti pályaudvar

Keleti pályaudvar

4-es metró, Keleti pályaudvar

4-es metró, Keleti pályaudvar

4-es metró, Keleti pályaudvar

II. János Pál pápa tér

4-es metró, II. János Pál pápa tér

II. János Pál pápa tér

4-es metró, II. János Pál pápa tér

4-es metró, II. János Pál pápa tér

Rákóczi tér

A Rákóczi téri megállóban egy igen látványos építészeti megoldással éltek, mellyel rendkívül praktikusan vezetik le a nappali, természetes fényt a mélybe.

4-es metró, Rákóczi tér

Rákóczi tér

4-es metró, Rákóczi tér

4-es metró, Rákóczi tér

4-es metró, Rákóczi tér

Kálvin tér

A maga 31 méterével a Kálvin téri megálló fekszik a legmélyebben, melynek beltereit kolosszális méretű betongerendázat díszíti.

4-es metró, Kálvin tér

Kálvin tér

4-es metró, Kálvin tér

4-es metró, Kálvin tér

4-es metró, Kálvin tér

4-es metró, Kálvin tér

4-es metró, Kálvin tér

4-es metró, Kálvin tér

4-es metró, Kálvin tér

Fővám tér

4-es metró, Fővám tér

Fővám tér

4-es metró, Fővám tér

4-es metró, Fővám tér

4-es metró, Fővám tér

4-es metró, Fővám tér

Szent Gellért tér

Az utazóközönség (nem hivatalos) véleménye szerint, a legszebb megálló a Szent Gellért téri, melyet valószínűleg a metrólejárat melletti tavacskáinak és vízeséseinek köszönhet.

4-es metró, Szent Gellért tér

Szent Gellért tér

4-es metró, Szent Gellért tér

4-es metró, Szent Gellért tér

Móricz Zsigmond körtér

A Móricz Zsigmond körtéri megálló bizonyul eddig a legszínesebbnek, melyet nagyméretű, színes burkolóelemek sokasága díszít.

4-es metró, Móricz Zsigmond körtér

Móricz Zsigmond körtér

4-es metró, Móricz Zsigmond körtér

4-es metró, Móricz Zsigmond körtér

4-es metró, Móricz Zsigmond körtér

4-es metró, Móricz Zsigmond körtér

A francia Alstom által gyártott 4 kocsis, egylégterű szerelvényekből 15 fut az új, zöld vonalán, melyek közel 13 perc alatt teszik meg az utat a két végállomás között.

Újbuda-központ

4-es metró, Újbuda-központ

Újbuda-központ

4-es metró, Újbuda-központ

4-es metró, Újbuda-központ

4-es metró, Újbuda-központ

4-es metró, Újbuda-központ

Bikás park

4-es metró, Bikás park

Bikás park

4-es metró, Bikás park

4-es metró, Bikás park

4-es metró, Bikás park

4-es metró, Bikás park

Kelenföld vasútállomás

4-es metró, Kelenföld vasútállomás

Kelenföld vasútállomás

4-es metró, Kelenföld vasútállomás

4-es metró, Kelenföld vasútállomás

4-es metró, Kelenföld vasútállomás

Sok helyütt alkalmazásra került ama igencsak ötletes megoldás, mely alapján a csarnokokat megvilágító, hatalmas reflektorok fényét nem közvetlenül a peronokra és mozgólépcsőkre, hanem fényszóró panelekre irányítják, így kíméletesebben, de mégis kellőképpen megvilágítva a megállókat.

4-es metró, fényszóró

Az M4 nem csak küllemében, hanem szellemében is sok újítást tartalmaz, ezek egyike, hogy területén már a környezettudatos gondolkodás is helyet kapott, a szelektív hulladékgyűjtők kihelyezésével.

4-es metró, szelektív hulladékgyűjtő

Szelektív hulladékgyűjtők egy állomáson

Bár egyelőre a nagyközönséget küllemre meglehetősen megosztotta az új metró, annyi biztos, hogy Budapest közlekedése szempontjából igencsak hasznos lesz az M4-es vonal, hiszen általa jobban bekapcsolódhat Újbuda a főváros tömegközlekedésének vérkeringésébe.

4-es metró, átadási emlékkő

A 4-es metró átadási emlékköve

Néhány adat a 4-es metróról:

Építés kezdete: 2006. március 27. (alapkő letétel)

Átadás: 2014. március 28.

Vonalhossz: 7,34 km

Vonalalagutak belső átmérője: 5,2 m

Vasúti nyomtáv: 1,435 m

Állomások száma: 10, melyek a következők: Keleti pályaudvar (csatlakozás az M2, azaz a 2-es metróval), II. János Pál pápa tér, Rákóczi tér, Kálvin tér (találkozás az M3-as vonalával), Fővám tér, Szent Gellért tér, Móricz Zsigmond körtér, Újbuda-központ, Bikás park, Kelenföld vasútállomás.

Az állomások mélysége: 15,5-31 m

Az állomásszerkezetek hossza: 69-257 m

Az állomási peronok hossza: 80 m

Az állomások jellege: középperonos

Rendszer típusa: automata vonatvezérlésű

Finanszírozás:

Kohéziós alap: 180,8 milliárd HUF; Magyar állam: 193,7 milliárd HUF; Budapest Főváros Önkormányzata: 78 milliárd HUF (ebből 15 milliárd HUF EIB-hitel)

2014. március