Télen is egészségesen

Az ember kinéz az ablakon, s látja, szomorú, télies idő van. Belekortyol a mézzel és citrommal ízesített gyümölcsteájába, és sóhajt egy nagyot, bizony, a kellemes meleg még várat magára. A tél mindenképpen egy olyan, a városlakó számára komor, testet-lelket próbára tevő időszak, mely nem kevés kihívást jelent az immunrendszer számára sem.

Télen is egészségesen

Télen nem csupán az idő hűvös mivolta terheli meg szervezetünket, hanem bizony azért is betegszik meg gyakrabban az ember, mert a nyirkos, magas páratartalmú levegőben sokkal könnyebben terjedhetnek főként a felső légúti betegségekért felelős kórokozók, ráadásul mi is ilyenkor szívesebben fogyasztunk nehezebb, tápanyagokban gazdagabb, ugyanakkor ásványi anyagokban és vitaminokban szegényebb ételeket, ami szintén nem kedvez az immunrendszer egyensúlyi állapotának fenntartásának. Ráadásul a kevesebb mozgás és a napfény hiánya is csak fokozza a betegségekre való fogékonyságát az embernek.

De mit tehetünk mindez ellen?

Az első és legfontosabb a megfelelő öltözködés. A fedetlen torok vagy mandula könnyen lehűlhet, és így nagyobb eséllyel tapadnak meg a kórokozók, tehát egy szép sál nem csupán ízléses kiegészítőül szolgálhat, hanem praktikus védelmi eszközként is. A második legfontosabb a mozgás, vagyis a fizikailag is kellően aktív életmód folyamatos fenntartása, még akkor is, ha ilyenkor lustábbnak érezzük magunkat. Egy séta a friss levegőn, amikor előbújik a nap vagy akár reggeli torna, edzés, úszás sokat segíthet az immunrendszerünk karbantartásában. Aztán a megfelelő folyadékbevitel ebben az évszakban sem kevésbé elhanyagolható, mint a többiben. Akár már 5-6 pohár vízzel is tenni lehet egy nagy lépést az erősebb immunrendszer felé, hiszen télen is sok folyadékra van szüksége testünknek a helyes működéshez.

Persze mindezek mellett a tudatos, jól átgondolt táplálkozás is főszerepet tölt be. Fogyasszunk ilyenkor is minél több színes salátát és gyümölcsöt! Már a finom, lédús látvány is lélekmelengetőleg hat a sokszor komor, szürke idő okozta lehangolt, fáradékony elme és test számára.... Megemlítendő még, hogy javallott ilyenkor a C-vitaminban gazdag és a piros gyümölcsök gyakoribb fogyasztása.

A mindenre káros tartós stressz!

Egy újabb nagy feladat: a stressz csökkentése! Bizony ez az igazi ellensége védekező rendszerünknek. A túl sok teendő, kevés idő, nehéz feladatok, fokozott teljesítmény, elvárás a főnöktől, nagy súlyt helyez testre és lélekre egyaránt. Mindezekből fakadóan néha szükségünk van néhány óra relaxációra, egy kellemes masszázsra, jógára vagy csak arra, hogy önmagunkban letisztázzunk a dolgokat és rendszerezzük sorainkat. Érdemes egy pillanatra néha megállni, s átgondolni mit és hogyan. Bármi is legyen a fontossági sorrend, mindenképpen szakítani kell időnként egy kis szabadidőt, amikor kiszakadhatunk a napi rutinból és azt tehetjük, amihez éppen kedvünk van. Higgyük el, az eredmény nem marad el, s jobban fog menni (esni) még a munka is!

Ne feledjük, ha odafigyelünk testünk jelzéseire és megfelelően bánunk vele, elkerülhető a hosszas betegeskedés és gyengeség!

2013. január