Szilva

(Prunus subgenus Prunus; Prunus domestica)

E hamvas kék gyümölcs, főként a hungaricumként számon tartott, illatos pálinkájáról, lekvárjáról, valamint a nagy mennyiségű, nyersen való fogyasztása esetén fellépő hashajtó hatásáról ismeretes. Mivel nagyon gazdag növényi rostokban, a fogyni vágyó, túlsúllyal küszködők mindennapi étrendébe is gyakran bekerül.

Szilva (Prunus domestica)

Szilva (Prunus domestica)

A szilva elsősorban rendkívül gazdag rost, valamint vitaminforrás, tele van B-vitaminokkal (főleg B1- és B2-vitaminnal), C-vitaminnal, valamint A-vitaminnal és provitaminjával, továbbá béta-karotint, értékes flavonoidokat, emellett rutint és quercetint is tartalmaz. Antioxidáns hatása is figyelemre méltó magas antocián tartalmának köszönhetően. Ásványi anyagokban is bővelkedik, legfőképpen kalcium, kálium, cink, magnézium és foszfor található benne.

Jelentősebb mennyiségű fogyasztása, magas cellulóz, valamint szorbit és szatén tartalmának köszönhetően, igen jó emésztőrendszer pucoló, hashajtó (székrekedést gátló), valamint vizelethajtó hatású. Ami hazánkban kiemelten fontos, hogy jótékony hatással van a szív- és érrendszerre, így szezonálisan fogyasztása (aszalt formában, időközönként akár egész éven át) kifejezett kedvező élettani befolyással bír. Az aszalt szilva tele van fruktózzal (gyümölcscukorral), így kifejezetten tápláló, egészséges és értékes energiaforrás lehet főként a téli hónapokban.

A Kis-Ázsiából és a Kaukázus vidékéről származó szilvafa (Prunus subgenus Prunus), melynek termesztett változata a Prunus domestica, a rózsavirágúak (Rosales) rendjébe, a rózsafélék (Rosaceae) családjába tartozik. A Prunus nemzetség és alnemzetség (melynek pontos besorolása a mai napig vitatott) három fajcsoportra (sectio) osztható, óvilági szilvák (Sectio Prunus), az újvilági szilvák (Sectio Prunocerasus), valamint Sectio Armeniaca (kajszik).

Magyarországon jelenleg 23 államilag elismert szilvafajtát termesztenek, ezek közül talán a legismertebbek a Besztercei fajták, valamint az Althann ringlók és a Montfort. A szilvafafélék többsége nem igényel komolyabb gondozást, könnyen termőre fogható fa, azonban jótékony hatással van a gyümölcshozamára a trágyázás, valamint érdemes időnként (szakszerűen) kissé visszametszeni. Érdemes még megemlíteni, hogy a hazai szilvafák többsége kiskerti, valamint további érdekesség, hogy annak ellenére, hogy minden negyedik gyümölcsfánk szilva, mi csupán évente átlagosan 6-7 kilót fogyasztunk e zamatos gyümölcsből!

A szilva konyhai felhasználása igen sokoldalú és nagy hagyományokkal bír, gondoljunk csak a szilvásgombócra. Főzhetünk belőle levest, készíthetünk különféle mártásokat, szószokat felhasználásával, lekvárja egyenesen fenséges de nyersen is kiváló. Aszalt formában magas tápértékű csemege, míg a cefréjéből készített szilvapálinka (mértékkel, ritkán fogyasztva!) valóságos orvosság.

Fogyasszuk egészséggel ezt az egészséges gyümölcsöt!

2013. november