Sportoljunk okosan

A sport, a testmozgás és a táplálkozás olyan területek életünkben, melyeket rengeteg mítosz leng körül a jobbnál jobb propagandáknak köszönhetően, a látszat pedig gyakran csal, s csak akkor válik már láthatóvá a valóság, mikor saját bőrünkön érezzük azt. Nézzünk hát néhány gyakori tévedést a fogyással, edzéssel, erősítéssel kapcsolatban.

Sportoljunk okosan

Fogyókúra és mozgás

A tápanyagok bevitelének csökkentése, amennyiben fogyókúráról van szó, nem azt jelenti, hogy ne együnk egyáltalán semmit, vagy, hogy egyes élelmiszereket el kell hanyagolnunk, csupán azt, hogy együnk ugyanúgy mindenből, csak kicsit kevesebbet, mint addig, vagyis legyünk mértékletesebbek. Az egészséges táplálkozás szempontjából nagyon fontos ugyanis, hogy együnk minél több féle fajta ételt, így nemcsak, hogy egyre több fajta vitamin és ásványi anyag jut majd be szervezetünkbe, hanem ráadásul ezek még egymásnak is egyre hatékonyabban tudják majd ez által "segíteni" a beépülésben, kiürülésben, vagy amire épp testünk szükség van.

A testmozgás során se csak azt a területet dolgozzuk meg, ahonnét fogyni szeretnénk. A fogyás akkor is beindul az egész testben, ha csak egy területre koncentrálunk, és nagy valószínűséggel onnét megy le a legkönnyebben a zsír, ahová korábban a legnehezebben is rakódott le. Vagyis, ha például has tájékra vagyunk hajlamosak hízni, először biztos nem onnét fog lemenni a felesleg, még akkor sem, ha kizárólag hasizomgyakorlatokat végzünk. Ezzel csak azt érhetjük el, hogy az ott lévő összes zsír izommá alakul és nem lapos, hanem túlságosan is izmos, kevésbé kecses hasunk lesz. A test minden részét fontos megmozgatni tehát, így szép egyenletes és tartós eredményt kaphatunk a kitartó edzéssorozat után.

A lényeg tehát, legyen szó akár fogyókúráról, akár alakformálásról, hogy fokozatosan csökkentsük a táplálékmennyiséget egy alacsonyabb, de elfogadható szintre, miközben ugyanezen fokozatosság mellett, lassan növeljük (hirtelen nagy megerőltetés nélkül!) a rendszeres, napi testmozgás mennyiségét!

Gyors, látványos testépítés?

A gyors izomépítés sokszor nem tartós, hiszen csak valamilyen szintetikus szernek, tömegnövelőnek köszönhető, ráadásul mindenki máshogy reagál rá. Nagymértékben függ az életkortól, testi adottságoktól, nemtől, genetikától, hogy ki, milyen mértékben fejlődik. Reálisan havi 1,5-2 kg izmot vagyunk képesek kialakítani úgy, hogy az tartós is maradjon, melynek legideálisabb módja az úszás, hiszen az nem erőlteti meg az ízületeket, illetve a minél kombináltabb edzés, hogy minden izomcsoport egységesen fejlődésnek induljon.

Nem feltétlenül a súlyzós edzés a leg célravezetőbb. A fent említett okból sem túl jó ez az edzésforma, hiszen eléggé leszűkíti a mozgást egyetlen területre, ami könnyen túlterhelődhet, másrészt nem dolgoztatja meg annyira a szívet, hogy az a megfelelő pulzusszámot elérve tudjon zsírt égetni. A kitöréseket is jobb csak minimális számban végezni, hiszen könnyen megerőltethetjük vele a boka és a térd ízületeit.

Ne arra törekedjünk, hogy minél nagyobb súlyt emelgessünk, vagy nagyobb ellenállással dolgozzunk, hanem, hogy minél kitartóbbak legyünk. Az egyes mozdulatokat nyújtsuk el hosszan, tartsuk ki és inkább kisebb súlyokat alkalmazzunk. A nagy erő kifejtésénél az is célravezetőbb, ha könnyű ellenállás mellett, sok apró mozdulatot végzünk, így fenntartva az izmok aktivitását.

A legtöbb táplálék-kiegészítő is helyettesíthető fehérjében és szénhidrátban gazdag ételekkel, amennyiben a tömegnövelés a célunk, inkább tegyük ezt napi tojás, tészta, hús és zöldségek bevitelével, hiszen, mint azt már korábban a fogyás esetében is említettük, ezek segítik egymás anyagainak hatékonyabb beépülését is a változatosság által a szervezetbe. További előnyük a természetes tápanyagforrásoknak, hogy a szintetikus anyagokkal ellentétben könnyebben feldolgozhatóak emésztőrendszerünk számára, nem is beszélve az esetlegesen a különféle fajta, sokszor ismeretlen eredetű szerekkel járó, nem kívánt, később jelentkező káros mellékhatásokról (szívpanaszok, impotencia…), melyeket szintén elkerülhetünk.

Tehát bármiről is legyen szó, legyen jelszavunk a türelem, a mértékletesség és a fokozatosság, hiszen első az egészség!

2013. március