Őszi fáradtság ellen

"Itt van az ősz, itt van újra", s az ember a hűvösebb idő beköszöntével egyre elcsigázottabbá, egyre fáradtabbá válik. Ennek okait nem csak pusztán az időjárás változásában kell keresnünk, hanem inkább, főként a vele járó változó igényekbe, melyek beállnak szervezetünkben. S, hogy hogyan enyhíthetjük a levertség tüneteit?

Őszi fáradtság ellen

Lelki felpezsdülés

Mindenekelőtt a legfontosabb, hogy ne hagyjuk az ősz előrehaladtával egyre komorabbá, borongóssá váló időnek, hogy lehangoljon minket, kizökkentve ezzel megszokott életritmusunkból. Hazaérve otthonunkba gondoskodjunk a meghitt, kellemes környezetről, kapcsoljunk hangulatvilágítást, tegyük be kedvenc zenéinket, teremtsünk kellemes illatokat, tevékenykedjünk valamit, amit szeretünk, vagy mélyedjünk bele egy érdekes, izgalmas olvasmányba lazításképpen, hogy mindezekkel is kizárjuk a külvilág lehangoló impulzusait és szaporítsuk az elménket érő kellemes, kiegyensúlyozott hangulatot teremtő, ingerekben gazdag tényezőket.

Apró étrendi változtatások

Ősszel szervezetünk is egyre jobban érzi a tél közeledtét, arra igyekszik felkészülni, így ezen időszakban több vitaminra (pl.: C) és ásványi anyagra (főleg vasra) van szüksége. Ebből kifolyólag együnk minél több zöldséget és gyümölcsöt köretnek, desszertnek.

Fontos ezen kívül még az is, hogy a nyári "lédús" étkezési időszak után, az ősz inkább a bőség, a testesebb, fűszeresebb (de nem túlzottan), ízekben gazdagabb és tápanyagdúsabb ételek fogyasztási időszaka is, hiszen a téli hidegre való felkészülésnek része egy kis plusz "energia" raktározása, nyugodtan engedjünk tehát néha egy-egy szaftosabb, vagy szénhidrátdúsabb csábításnak.

Ne lanyhuljon mozgékonyságunk

Ősszel az ember a mozgalmas nyár után szeret egy kicsit lecsillapodni, bezárkózni, ellustulni, amiben önmagában nincs is semmi rossz. Óvatosan kell bánnunk azonban a lustasággal, mert könnyen elhatalmasodhat felettünk! Igyekezzünk tehát ősszel is minél többet sétálni, mozogni a friss levegőn. Ez segít vérkeringésünket élénkíteni, s az ősz színeiben való gyönyörködés kellemes hangulatba hozza az embert. Használjuk ki tehát az utolsó kirándulásra termett hétvégéket (nem túl meleg, de nem is túl hideg időjárással), vegyünk egy kis elemózsiás hátizsákot a vállunkra, s irány a közeli park, vagy a természet. Nem fogjuk megbánni!

Őszi fáradtság ellen

Az elegendő alvás fontossága

A Melatonin nevű anyag, egy az alvási ciklust szabályozó hormon, mely álmosságot okoz, így alvászavarok ellen is sikerrel alkalmazzák. Elengedhetetlen egészséges működéséhez, hogy (amikor csak tudunk) kellő mennyiséget aludjunk, nyugodt körülmények között. Ettől természetesen aktív óráinkban is sokkal kipihentebbek és élénkebbek leszünk, mit, ha nem pihennénk eleget. Mindez évszakváltozások során különösen fontos, hogy szervezetünk könnyebben alkalmazkodni tudjon a megváltozott körülményekhez.

Figyeljünk oda vízháztartásunkra

Bár nyáron a hőség miatt sok folyadékot fogyasztunk, ősszel ez hirtelen visszaesik és ennek következtében könnyen kibillenhet egyensúlyából folyadékháztartásunk. Egyes tanulmányok szerint már 2% hidratációs szint csökkenés okozhat közérzeti problémákat, összpontosítási zavarokat, fáradtságot, fejfájást, melyek mind-mind hozzájárulnak a rossz közérzethez és a levertségérzethez.

Készüljünk fel a betegségek megelőzésére

Vitamindús táplálkozással és a tartós stressz kerülésével megelőzhetjük immunrendszerünk gyengülését, melyre ilyenkor ősszel fokozottabb nyomás nehezedik. Például, ahogy a gyerekek újra iskolába kezdenek járni, ott könnyebben fertőződnek a nagy létszám miatt különböző betegségekkel, melyeken aztán általuk az egész család áteshet, sok kellemetlenséget megélve ezzel. Fontos tehát, hogy amennyire lehet, óvjuk családtagjaink egészségét, s helyes táplálkozással és megfelelő (réteges) öltözködéssel segítsük immunrendszerük épségét.

2012. október