Mit tegyünk, hogy hatékonyan szállhassunk szembe az elhízással?

Napjainkban a testsúly probléma sajnos sok ember életét megkeseríti, vagy akár meg is rövidíti. Mind a túlsúly, illetve kórós elhízás, mind pedig az egészségtelenül alacsony testsúly komoly egészségügyi problémák forrása lehet.

Elhízás, kóros túlsúly

Az elhízás, avagy kóros túlsúly, hazánkban jelenleg igen komoly problémát okoz, ám, ha tudjuk mire figyeljünk, hatékonyan szállhatunk szembe vele, hogy aztán egészségesebbek lehessünk, mert az a legfontosabb!

Általánosságban a káros hatások tekintetében, a többletsúly van reflektorfényben, mivel ez jellemzőbb társadalmunkra, így e cikkünkben most mi is erre fókuszálunk.

Mindenekelőtt fontos tudni, hogy a kóros elhízás nem csupán szervezetünkre ró jelentős megterhelést, hanem az egészségügy rendszerére is, ami természetesen, ránk is visszahat. A kialakulóban lévő betegségek, például érrendszeri megbetegedések, vagy más kialakult problémák, úgy, mint magas vérnyomás, gondos, rendszeres odafigyelést és gyógyszeres kezelést igényelnek, ami nem kis többletköltségekkel jár államnak és betegnek egyaránt, épp ezért, amíg lehet, érdemes inkább a megelőzésre, mintsem a későbbi kezelhetőségre koncentrálni.

A megelőzés tekintetében kiemelkedő az életmódunk megreformálás, az étkezés átalakításán keresztül egészen a stressz kezeléséig. Természetesen többféle megközelítés létezik, de annyi bizonyos és szakemberek által elismert, hogy a megfelelően összeállított, nagy részben vagy teljes egészében teljes értékű növényi alapú táplálkozás a legcélravezetőbb, bár bizonyos mennyiségű húsra azért mindenképpen szüksége van a szervezetünknek.

Mindezen kívül a rendszeres sport, annak is leginkább az aerob formái (úszás), a természetben tett kirándulások vagy nagy séták, a napfény áldásos hatásinak kiaknázása, még télen is amennyire lehetséges, a stressz kezelése életünkben, szervezetünk öntisztító folyamatainak elősegítése, az alvás mennyisége, minősége, a saját magunkra fordított idő, mind-mind meghatározóak az egészséges testsúly elérésében és megtartásában.

Sokan nem is gondolnánk, de annak is kulcsszerepe lehet a dologban, hogy milyen kapcsolatot ápolunk önmagunkkal, belső világunkkal. A meditáció, jóga, éneklés, tánc, azaz a személyiségfejlesztés különböző formái, kinek melyik áll közelebb a szívéhez, érdemi összetevői lehetnek az ideális testsúly kialakítására tett erőfeszítéseinknek.

Ami viszont minden esetben talán a legeslegfontosabb, az a rendszeresség. Sokfelé hangoztatott elv, hogy ha másként nem megy, kúraszerűen alkalmazzuk például az étkezésben tett változtatásokat, kérdéses, hogy ez mennyire célravezető, hiszen, ha már sikerül kialakítanunk egy új és egészségesebb életmódot, azt felrúgni néhány régi, helytelen szokásunk miatt igazán kár lenne, ráadásul az időszakosság, bár több mint a semmi, általában nem vezet tartós eredményhez.

Szerencsére most már sokféle könyv áll rendelkezésünkre, számtalan tudományosan is megalapozott módszerrel a lapjain, az egészséges élet és étkezés kialakításához.

A testsúly és az egészség kéz a kézben járnak, így számtalan pozitív hatása van annak, ha a kezünkbe vesszük az irányítást, s ha csak apránként is, de megváltoztatjuk az életmódunkat, elhagyjuk rossz szokásainkat, hogy egészségesebbek és kiegyensúlyozottabbak lehessünk, megelőzve ezzel számos betegség kialakulását, de ha másért nem, hát azért, hogy egyszerűen jobban érezzük magunkat a bőrünkben, igazán megéri változtatni.

Ettől függetlenül, nem kell, hogy az életünk a betegségekről és a súlyunk ellen folytatott harcról szóljon. Elhatározás és felelősségvállalás kérdése az egész, meg persze csipetnyi kalandvállalásé az új ízek, élmények, megtapasztalások irányába, s máris célt érhetünk!

Kun Letícia

2017. május