Kánikula - Hogyan viseljük el a meleget?

A környezetszennyezés hozományaként gyorsuló globális felmelegedés egyre jobban és jobban érezteti hatását, világszerte dőlnek meg a melegrekordok. Nem csak a beteg, de az egészséges ember szervezetét is megterheli az irdatlan meleg, amit rendkívül komolyan kell venni! Íme hát néhány tanács, melyek segítségével könnyebben viselhetjük el a kánikulát!

Kánikula - Hogyan viseljük el a meleget

Első és legfontosabb a folyadékpótlás

A szervezet a hőmérsékletemelkedés hatására, a párologtatás által szinte folyamatosan vizet és sókat veszít, melyeket pótolnunk kell. Nem mindegy azonban mivel tesszük mindezt! Kánikulában érdemes csökkenteni a színezett, cukrozott üdítők fogyasztását, valamint a tej és kávéfogyasztást és vízhajtó hatása miatt az alkoholbeviteltől is érdemes tartózkodni. Legjobb a tiszta ásvány-, vagy csapvíz, melyet a frissesség fokozására feldobhatunk egy kis citromlével, vagy mentalevéllel. Természetesen a bevitt mennyiség is számít, ami az ajánlott napi 2 liter helyett ilyenkor 3, vagy akár annál nagyobb mennyiség is lehet.

A folyadék rendszeres pótlása ilyenkor azért is fontos, mert a hő leadást segítendő, a szervezet kapilláris erei (hajszálerei) melegben kitágulnak, s ez a jelenség az intenzívebb párologtatás hatására elvesztett vízmennyiséggel kombinálódva a nagy erek vérmennyiségének átmeneti csökkenéséhez, s így a vérnyomás eséséhez vezet, ami émelygéssel szédüléssel, de akár ájulással, esetleg komolyabb következményekkel is járhat.

Hőségriadó idején tehát mindig legyen nálunk egy palack víz, bárhová is megyünk, bármit is csinálunk, s húzzuk is meg rendszeresen az üveget, még, ha fel is melegedett benne a víz, mert a folyadék, az folyadék, s a kánikulában annak pótlása elsődleges.

Fokozottan óvjuk bőrünket az UV sugárzástól

Napjainkban már, talán túlságosan is sokféle napozókrém és naptej létezik, melyek közül nehéz kiválasztani a számunkra megfelelőt, így sok esetben inkább ne bízzuk a véletlenre bőrünk megóvását, s használjunk egy ősi módszert a káros sugarak elkerülésére: egyszerűen kerüljük a közvetlen napsugárzást, különösen délelőtt 11 és délután 3 óra között. Hőségriadó esetén eme határokat érdemes kitolni jó néhány órával, hiszen az intenzív napsugárzás miatt ilyenkor akár 15-20 perc alatt is teljesen leéghetünk!

Ha mégis, akárcsak egy rövid időre is arra kényszerülnénk, hogy napra menjünk, viseljünk felsőtestünkön egy lenge, jól szellőző, lehetőleg világos színű felsőt, tegyünk fejünkre egy nedves fejfedőt a napszúrás megelőzése érdekében, s alkalmasint egy árnyékolót is vihetünk magunkkal, például egy esernyő formájában, még, ha kissé mulatságosan is hangzik a dolog, de aranyat érhet!

A helyiségek hűvösen tartása

Sokan szenvedünk hőségriadó esetén otthonunk, irodánk, munkahelyünk falai között az elviselhetetlen melegtől, melyet sehogy sem tudunk kizárni. A leghatékonyabb (természetesen a légkondicionáló berendezésen kívül) módszer erre, ha mindent megteszünk a közvetlen napfény és a kinti, nappali forró levegő kizárása érdekébe. Nappal húzzuk le a redőnyöket, spalettákat, de akár egy reluxa, vagy sötétítőfüggöny is több mint a semmi, ugyan ez utóbbiak nem akadályozzák minden esetben meg az ablaküveg melegedését, s így kevésbé hatékonyak az előzőeknél.

Nappal tartsuk csukva az ablakokat is, megakadályozva ezzel a kinti meleg betörését. Csak éjszaka szellőztessünk, amikor hűvösebb van odakint, de ilyenkor akár egész éjjel, sarkig is kitárhatunk mindent, hogy mozogjon a levegő egész hajnalig/reggelig, aztán újra mindent csukjunk be időbe, különben kárba veszhet a hatás, s kókadozhatunk a nagy melegben.

Sütés, főzés kerülése

Hőségriadó idején sohase kezdjünk (különösen nappal és beltérben ne) nagyobb sütésbe, főzésbe, mert mindez rendkívüli módon képes megemelni a hőmérő higanyszálát. A jól megrakott tálak helyett fogyasszunk inkább frissítő, vitamin és lédús gyümölcsöket, zöldségeket, melyek jobban is esnek ilyenkor, s, ha mindenáron össze akarunk dobni valamit, merüljön ki mindez egy hidegtálban, s egy adag hűsítő, tejes turmixos finomságban, amit családunk, vendégeink is jobban értékelnek majd a nagy melegben.

Ne végezzünk fizikai munkát a legmelegebb órákban

Ne végezzünk fizikai, de különösen nehéz fizikai munkát hőségriadó idején. Ha tehetjük, halasszuk, vagy legalább időzítsük az építőipari, vagy éppen kerti teendőket a hajnali, vagy esti, hűvösebb órákra.

Amennyiben mindenképpen kánikulában vagyunk kénytelenek dolgozni, minél rövidebb ideig tegyük mindezt, sok pihenővel, gondoskodjunk az árnyékolásról, hogy elkerüljük a perzselő napsugarakat, folyamatosan fogyasszunk kellő mennyiségű vizet a folyadékpótlás érdekében és rendre, akár 10-15 percenként borítsuk le magunkat vízzel, hogy elkerüljük a túlhevülést. Erőltetett munkatempóról pedig szó sem lehet!

Hűsítő zuhany, vizes borogatás

Hőségriadó idején a legkézenfekvőbb a vízparton, strandon lenni, néha-néha mártózni egyet, s az árnyékban hűsölni. Sokan azonban nem tehetjük meg mindezt, de a túlhevülést attól még elkerülhetjük a szokásosnál gyakoribb, hűsítő zuhanyozással, az otthoni minél lengébb, gyérebb öltözékkel, de adott esetben egy, a tarkóra, bokákra, csuklókra (ahol vékonyabb a bőr) helyezett nedves kendő is enyhülést jelenthet.

A legfontosabb tehát az, hogy tegyünk meg minden óvintézkedést, legyen az bármilyen apróság is, önmagunk és családunk hőségtől való megóvására, akik közül az idősek (főleg, ha betegek) és a gyerekek hajlamosabbak a folyadékvesztésre és a túlhevülésre, melyet ráadásul nemigen érzékelnek/ jeleznek időben, így rájuk fokozottan ügyeljünk, itassunk, hűtsünk rendszeresen, akár tetszik nekik, akár nem!

2015. július