Jóga és Pilates torna

Avagy felpezsdülés testnek és léleknek. Kétségtelen, hogy mindennapjaink nyüzsgő forgatagában talán a legnagyobb kihívást a stresszlevezetés jelenti. Sok formája létezik és a hosszú, egészségben teljes élet érdekében érdemes életmódunkba valamelyik formáját belecsempészni, rendszeresíteni.

Jóga és Pilates torna

Persze a sok munka és lótás-futás után a nap végére már kevesebb energiával rendelkezünk, ezért legtöbb esetben nem is szívesen áldoznánk ezt fel izomrengető sportra. Persze kinek mihez van kedve. Ha mégis kevésbé megerőltető mozgást választunk, valamint mély ellazulást és megnyugvást keressünk a sportban, talán érdemes szemügyre vennünk a Jógát és Pilates tornát. Itt az ideje, hogy kicsit górcső alá vegyük mindkettőt.

Jóga

A Jóga nagyon régre eredeztethető vissza. Indiában indult fejlődésnek a hinduizmus és budhizmus táptalaján. A Jóga nem csupán egy lazító testmozgás. Egy életérzés. Egy felszabadítás. Meditációval összekötött, kiépített, viszont könnyen megtanulható mozgáselemekkel és légzéstechnikával. Célja a test és lélek szunnyadó erőinek felélesztése. Ebből kiindulva szellemi és testi Jógát különböztethetünk meg, valamint személyiségtípusoktól fűggően további változatait. A hatha jóga nagy népszerűséggel bírt a 20. század nyugati világában, napjainkban viszont itt Európában is majdnem minden típusa megtalálható, köszönhetően a jógaközpontoknak.

A Jóga egy lehetőséget nyújt önmagunk felfedezésére, belső értékeink feltárására. Azzal, hogy felszabadítja életenergiáinkat feltöltődünk kreativítással és ötletességgel. Ahogy a Jóga világát egyre inkább magunkba szívjuk nyugottabbá, kiegyensúlyozattabbá és rugalmasabbá válhatunk és mindemellet gondolkodásmódunkra is jó irányban hat. Mivel a gondolkodás minden cselekedetünk alapja, ha pozitívabban és átgondoltabban elemezzük a problémáinkat, azok már nem is lesznek legyőzhetetlenek számunkra. A Jóga pedig éppen erről hivatott szólni. Kerüljünk összhangba önmagunkkal. Kortól és nemtől függetlenül bárki és bárhol elsajátíthatja akár egy egyszerű pléden vagy szőnyegen is. Olyan izmokat is átmozgat, amiről eddig esetleg nem is tudtunk és visszarendezheti kicsit a csontjainkat is. Fiatalít és feltárja azokat a lehetőságeket, amik le voltak kötve bennünk, ezzel segítve elő a testi és lelki egyensúlyt, harmóniát.

Jóga és Pilates torna

Összefoglalva tehát a Jóga kellemes, hasznos, hathatós segítséget nyújthat leterheltség nélkül, ha úgy érezzük, kicsit elvesztünk a nagyvilágban vagy önmagunkban.

Pilates torna

A Pilates torna már mérsékelten dinamikusabb. Itthon sokáig ismeretlen volt. Joseph Hubertus Pilates dolgozta ki és Controllnak nevezte el, azonban mégis Pilates néven vált közismerté. Az agy-izom kapcsolatot jótékony irányban fejleszti. Alapelvei a helyes légzést, gerinc-, medence-, mellkas-, vállak-, nyak és fej helyzetét állítják középpontba. A légzés itt is, hasonlóan a jógához, nagy szerephez jut. Ez azért fontos, mert fokozza az oxigénellátottságot mozgás közben, valamint segít a feszültségoldásban és összepontosításban, valamint nagy segítséget nyújt a leterhelt gerincoszlop stabilizálásában.

Jóga és Pilates torna

Az izmok és izületek kitartóképessége ezzel a tornával fokozható, sőt sérülékenységük is csökkenthető. A gerincre, medencére, nyakra nehezedő feszültséget mozdulatai által oldhatjuk. A Pilates torna elsőkközt a hát és gerincpanaszokat, reumatikus és izületi betegségeket enyhíti, mindeközben az összetett és speciális gyakorlatok segítik a szállkásítást, valamint a has, fenék és csipő területeinek formálhatóságát, feszesítését. A "nyugati ember jógájának" is nevezik, mert való igaz, úgymond hidat épít ki a keleti és nyugati mozgáskultúra partjai között. Remekül ötvözi a keleti jóga pozitív hatásmechanizmusát a kissé energikusabb, ritmikusabb mozgással.

A fenti kettő csupán példa volt, de a lényeg, hogy bárhogy is döntünk, a sport világában olyan mozgásformát válasszunk magunknak, ami számunkra a legmegfelelőbb, s ha bizonytalanok lennék, érdemes akár szakemberhez is fordulni, hisz egy rosszul választott sport sérülést, vagy csalódást okozhat. De szerencsére ez sem a Pilates tornára sem a Jógára nem vonatkaztatható szorosan, hiszen ezeknek a célja éppen az, hogy összhangba kerüljünk önmagunkkal, hogy testünk rugalmas és formálható legyen.

2013. április