hirdetés

Így őrizhetjük meg szemünk egészségét

hirdetés

A hétköznapok során több olyan káros szokásunkon is viszonylag egyszerűen változtathatunk, amelyek, ha nem vigyázunk, károsíthatják a látásunkat. Lássuk hát, mire kell figyelnünk, hogy ezt elkerüljük!

Zöld női szem

hirdetés

Csínján a monitor előtt töltött idővel!

Jól tesszük, ha nem bámuljuk egész nap a monitort, ha pedig erre rá vagyunk kényszerülve, akkor rendszeresen szakítsuk meg ezt akár csak azzal, hogy köbe nézünk egy kissé. A monitorral nemcsak az a probléma, hogy kevesebbet pislogunk a képernyőt figyelve – és így a szemünk kiszáradását és elfáradását kockáztatjuk –, hanem az is, hogy a monitorból áradó kék fény növelheti a főként idős korban jelentkező makuladegeneráció kialakulásának esélyét, ami a látás gyengülésével jár.

Sérülések

Ha sérülés éri a szemünket valamilyen hétköznapi tevékenység vagy sportolás közben, az ugyancsak látáskárosodáshoz, retinaleváláshoz vezethet. Bár az efféle baleseteket nem lehet száz százalékban megelőzni, a veszélyes tevékenységek űzése során fontos biztosítani a szemünk védelmét.

hirdetés

Olvassunk – na de hogyan?

Nagyon fontos, hogy olvasás közben a könyvet ne tartsuk nagyon közel az arcunkhoz, mivel így nagyon megerőltethetjük a szemünket, s ez hosszú távon a látás gyengüléséhez vezethet. Húszpercenként tartsunk kis szünetet, és például nézzünk ki az ablakon.

Ne hagyjuk elhatalmasodni a stresszt!

A szervezetünkben a stressz hatására termelődő kortizol a retina működésére is hatással van, méghozzá akár úgy is, hogy felgyűlik a szemüregben a folyadék. Ennek következtében a látásunk homályosabb lesz. Érdemes a stressz kezelésére elsajátítani valamilyen relaxációs technikát.

Együnk változatosan!

A változatos táplálkozás igen fontos, a leveles zöldségeknek pedig különösen is nagy a szerepe a szemünk egészségének megőrzésében. Az ezekben található nagyobb mennyiségű nitrát például akár 30 százalékkal csökkenti a glaukóma kialakulásának kockázatát, de a luteinnek is igen fontos a szerepe a látás egészségének megőrzésében.

Diós Anita

2017. december