Hosszú élet teszt

Egy nemrég megjelent brazil kutatás szerint, amit a European Journal of Cardiovascular Prevention című szaklapban adtak közzé, megjósolható a várható élettartam pusztán abból, milyen módon tudunk leülni a földre és felállni onnan.

Hosszú élet teszt

Dr Claudio Gil Araújo és csapata majd 6,3 éven keresztül figyelt meg több mint 2000 közép- és időskorú nőt és férfit. A vizsgálat kezdetén mindannyiuknak el kellett végezni egy egyszerű gyakorlatot, mi szerint le kellett ülniük a földre, azután pedig felállni onnan és mindezt a legkevesebb segítséggel. Ezután az 51 és 80 év közötti embereket megfigyelte 6 éven keresztül, illetve voltak, akiket haláluk napjáig.

A kísérletben a doktor azt vizsgálta, hogy az alanyok mennyi segítséget használnak a leülés és felállás szakaszában. A végrehajtás módját 1-5-ig pontozták. 10 pontot szerezhetett az, aki teljesen jól oldotta meg a feladatot.

Tehát mit is kell pontosan tennünk ahhoz, hogy megtudjuk, milyen formában vagyunk?

Üljünk le a földre a lehető legkevesebb segítséget igénybe véve, majd álljunk fel és figyeljük meg magunkon, hogy az alábbi ábrán látható mozdulatok melyikét vettük igénybe. Mindegyik külön-külön egy-egy pontnak felel meg, vagyis, ha a képen látható támasztások közül legalább hármat használtunk, akkor 10-3=7 pontot kapunk, ha csak egyet, akkor 10-1=9-et, ha pedig a leülés és felállás során is igénybe kellett venni legalább 3-3 segítséget, akkor 10-6=4 lesz a végeredmény.

Hosszú élet teszt

Kiértékelés:

10-8 pont - Kiváló: Kiváló egészségnek örvend, csak így tovább.

3,5-7,5 pont - Elfogadható: Látszik, hogy nem mozog rendszeresen, törekedjen a minél több testmozgásra, hogy ezzel is megadja az esélyt egy hosszabb életnek.

0-3 pont - Nagyon rossz formában van: Természetesen ez nem azt jelenti, hogy holnap jön a kaszás, de bizony mostantól sokkal jobban oda kell figyelnie a rendszeres mozgásra.

A doktor egy jó hírrel is szolgál mindazoknak, akik a teszt eredményét látva, vagy attól függetlenül rendszeres mozgásba kezdenek; Minden egyes ponttal feljebb jutva 21% csökkenthető a halálozás kockázata.

Ebből a gyakorlatsorból a kutató és csapata az emberek hajlékonyságát, izomerejét, koordinációját vetette össze életminőségükkel, és ebből következtetett az élet hosszára is. Az adatok megdöbbentően pontosnak bizonyultak, hiszen az emberi test e tulajdonságai nagyban hozzájárulnak mindennapi életünk kivitelezési hatékonyságához, s utalnak fizikai állapotunkra, legyen szó izmainkról, csontjainkról vagy porcainkról.

Ne essen kétségbe, ha nem tökéletes a tesztje, hiszen ezeken a funkciókon sikeresen lehet és kell is javítani. A test minden korban tanítható, így a megfelelő mozgással és életmóddal akár évekkel meghosszabbíthatjuk életünket, és annak minőségén is javíthatunk. Egy amerikai folyóirat cikke szerint, bármilyen szabadidős mozgás jobb, mint a napi több órányi ülés. A 650 ezer embert bevont elemzés kimutatta, hogy a rendszeresen aktív emberek átlagosan 4,2 évvel élnek tovább passzív társaiknál. Ezért mindenképpen megéri mozogni egy kicsit.

2014. április