Hidratáljunk helyesen

A hidratálás nagyon fontos, hiszen nemcsak bőrünknek teszünk vele jó szolgálatot, de megfelelő mértékű hidratálással egyes szervi panaszainkat, emésztési problémáinkat, fejfájásunkat is megszüntethetjük, s javíthatjuk szellemi teljesítőképességünket is. Ne várjuk meg, míg szomjasak leszünk, hiszen ez a szervezetnek egy vészjelzése, ami a komolyabb vízvesztésre figyelmeztet. Igyunk inkább többször keveset, s tartsuk magunkat folyamatosan hidratáltan.

Hidratáljunk helyesen, hidratálási tanácsok

Nem mindegy azonban, hogy a napi folyadékbevitel milyen formában kerül be szervezetünkbe, ugyanis vannak olyan folyadékok, melyek nem, hogy javítanak, de egyenesen rontanak vízháztartásunkon.

Legjobb hidratáló italok:

Természetesen az első helyen a víz áll, hiszen ez képezi testünk 60-70%-át. Ez testünk üzemanyaga. Napi 2-3 literre van szükségünk belőle. Szabályozhatjuk vele vérünk sűrűségét, bőrünk rugalmasságát, elménk élességét. Sok esetben az éhségérzet is dehidratáltságra utal, így ha éhesek vagyunk ajánlott meginni egy pohár vizet, s ha utána is érezzük az éhséget, csak akkor együnk, ezzel megelőzve az elhízást.

A vízzel kapcsolatban felmerül egy nagy kérdés: A csapvíz vagy az ásványvíz a jobb? Számos vizsgálat született már a témában és a válasz nem is annyira meglepő, a kettő szinte azonos minőségben fogyasztható. Nyilván tájegységenként eltérő lehet a víz minősége, de ez az ásványvizekre is ugyanúgy igaz.

A legjobb, amit az ember tehet, hogy ha a csapvízzel nincs különösebb ízben, szagban, vagy színben feltűnően észlelhető probléma, nyugodtan igyuk azt, de ha kimutathatóan rossz minőségű a csapi vizünk, akkor ásványvízből vegyünk mindig másfélét, így az egyikben található esetleges túl nagy dózisú ásványianyag-tartalmat kompenzálja a másik ilyen szintű hiányossága.

Gyógyteák

A természetes, gyógyfüvek által ízesített teák is jó hidratálók, hiszen csak ízesítjük velük vizünket, megtöltve néhány plusz gyógyhatással.

Azonban ez csak azokra a növényekre érvényes, melyek nem rendelkeznek vízhajtó hatással, valamint csak abban az esetben, ha teánkat nem ízesítjük semmivel sem, hiszen a cukor, a citromlé, vagy a tej már más irányba mozdíthatják el testünk pH-ját, vérünk sűrűségét, s a testünkben élő baktériumok megfelelő működését.

Gyümölcs- és zöldséglevek

Mivel a zöldségekben és gyümölcsökben tiszta víz található, így az ezekből készült 100%-os italok is alkalmasak testünk hidratálására, ám ne feledjük, ezek sem pótolhatják a tiszta víz áldásos hatásait, így ne a víz helyett, inkább mellett igyuk őket.

Legrosszabb hidratáló italok:

Tej

Bár valóban nagyon egészséges és tele van kalciummal, ami nagyon fontos a csontok épségének megőrzéséhez, de mint hidratáló nem működik valami jól, mert nagyon könnyen emészthető és ez által vízhajtó hatással is bír.

Tea, kávé

Minden olyan tea, vagy kávé, ami tartalmaz koffeint, vízhajtó hatása miatt igen erős dehidratáló, így nem ajánlott nagy mennyiségű fogyasztásuk. Ez alól természetesen kivételt képeznek a koffeinmentes rooibos teák.

Üdítő italok

Gyakran ezek az italok tele vannak cukorral, színezékkel, koffeinnel, s ezen anyagok egyike sem segíti elő a megfelelő hidratáltság elérését, mert a koffein vízhajtó, a cukor az anyagcserénket köti meg, így csak szomjasabbak leszünk tőle.

Alkoholok, szeszes italok

Az alkohol maga egy dehidratáló folyadék. Kiszárítja a szöveteket, növelve ezzel a vízigényünket. Legyen bármilyen alacsony is egy ital alkoholtartalma, az nem tudja megfelelően hidratálni szervezetünket.

2013. november