Fogyjunk okosan rostokkal

A rostban gazdag étkezés elengedhetetlen a szervezet számára akkor is, ha éppen nem fogyni szeretnénk, hiszen segíti anyagcserénk egészséges működését. Fogyókúra esetén, azonban elengedhetetlen a rostos ételek fogyasztása.

Fogyjunk okosan rostokkal

A fogyás az étrend, a kitartás és a rendszeres mozgás kényes egyensúlyán áll, vagy bukik. Ez inkább egy életmódváltozás és nem egy pár hétig tartó időszak kell, hogy legyen életünkben, ezért is fontos a kúra minősége, s ezért sem mondhatjuk azt, hogy most nem eszek egy hétig, aztán minden megy tovább, mert a szervezet tanul és visszaköveteli az éhezés okozta kalóriákat, hogy a következő ínséges időszakot nagyobb sikerrel vészelje át. Ezért fontos, hogy fogyókúránk során soha ne éhezzünk, inkább csak kontrolláljuk tudatosan magunkat, hogy mikor vagyunk valóban éhesek, vagy csak az unalom miatt rágcsálnánk valamit, hogy mikor laktunk jól, kell-e még egy kanál, vagy még egy szelet hús.

Ha bármelyik is hiányzik a három alap, az ideális étrend, a kitartás, vagy a rendszeres mozgás közül, akár neki se álljunk, hiszen könnyedén beállhat a jojó effektus, illetve hosszú távon az örökös újra és újra-próbálkozás nagyon megterheli szervezetünket.

Étrendünk kialakításakor fektessünk nagy hangsúlyt a rostokban gazdag ételekre. Ez nem azt jelenti, hogy nem ehetünk semmi mást, csak kölesgolyót, sőt, kell is, hogy mást is együnk, mert akkor az egyensúly a másik oldalra billen, ami szintén nem jó testünknek.

Természetesen a rostos ételek is tartalmaznak kalóriát és szénhidrátot, viszont kevesebbet kell ennünk belőlük, hogy jóllakottnak érezzük magunkat, hiszen ezek megduzzadnak bennünk, így hamarabb elérjük a teltségérzetet, de kevesebb a bevitt kalória is, és anyagcserénkre is jótékony hatást gyakorol, megelőzhetjük vele a székrekedés kialakulását, szervezetünkben lerakódott mérgek is gyorsabban kiürülnek, nem marad annyi ideig a tápcsatornában az étel, hogy túl sok zsír felszívódhasson és szükségtelenül eltárolódjon.

A rostokat főként reggelinkkel együtt vigyük be szervezetünkbe. Ezzel máris adunk egy olyan támogatást a szervezet számára, amivel kitart délig.

Vannak oldható és oldhatatlan rostok.

Oldható a pektin, a nyák, az inulin. Ezek az epesavakat és a káros, "rossz" koleszterint megkötik és megakadályozzák visszaszívódásukat.

Mindkét fajtára szükség van és szinte elválaszthatatlanok, hiszen a gyümölcsökben, zöldségekben mindkét fajta megtalálható.

Rostban gazdag ételek: búzakorpa, zabkorpa, zabpehelyben, rozs, búzacsíra, szezámmag, Graham-liszt, árpapehely, barna kenyér, káposztafélék, paradicsom, paprika, vöröshagyma, hüvelyesek, petrezselyemgyökér, alma, birsalma, szőlő, szilva, körte, banán, málna, ribizli, burgonya, sárgarépa, tökfélék, cékla, spenót, chia mag.

2014. január