Ezzel a hét +1 változással jelezheti a szervezet, ha túl sok a stressz

Napjainkban szinte mindenki kerülhet stresszes élethelyzetbe, de nem feltétlenül ismeri fel mindenki azt, ha éppen túl sok stresszt él át a mindennapokban. Szerencsére a szervezetünk ezt elég pontosan "elárulja" - legalábbis Charlotte Watts, a The De-Stress Effect nevű könyv egyik szerzője ezt állítja.

Stressz

A táplálkozási és életmódszakértő szerint hét árulkodó jele van annak, ha valaki túl sok stressztől szenved - Charlotte Watts egyben úgy véli, hogy a táplálkozásnak is fontos szerepe van abban, hogy hogyan reagál a szervezetünk a stresszre.

A Healthista nevű női életmód-portálnak Charlotte Watts arról beszélt, hogy a túl sok stressz tünetei gyakran összefüggésbe hozhatóak a vitamin- és ásványianyag-hiánnyal is.

"A stresszes időszakok a legtöbb tápanyagot gyorsabban felélik, mivel a szervezetünkben teljes rendszerek - így az agyi, hormonális és immunválaszok - is egy sokkal magasabb és gyorsabb fokozaton dolgoznak"

- mondta Watts.

Elmondása szerint ez a vitaminok és ásványi anyagok hiányához vezethet hosszú távon, ezeknek pedig az alábbi kellemetlenségek is árulkodó jelei lehetnek:

1. A cserepes, repedezett száj, amely a B6 vitamin hiányáról árulkodhat;

2. A bruxismus, vagyis a főként éjjel történő, akaratlan "fogcsikorgatás" gyakran a stresszel hozható összefüggésbe, a B5 vitamin hiánya is "elősegítheti" a kialakulását;

3. A körmökön megjelenő fehér foltok láttán akár cinkhiányra is gyanakodhatunk, míg

4. a székrekedés és hasmenés esetében felmerülhet a magnézium hiánya is, mint egy kiváltó ok.

5. A C-vitamin hiánya adott esetben a fogíny vérzéséhez vezethet, míg

6. a végtagokon jelentkező kiütések oka néhány esetben az E-vitamin hiányának következménye.

7. A gyakori torok- és mellkasi fertőzések esetében az A-vitamin hiánya is felmerülhet az egyik kiváltó okként.

Természetesen bármiféle tünettel érdemes felkeresni az orvost, és semmiképpen nem ajánlatos azzal próbálkozni, hogy otthon "következtessük ki" azok okait, mindazonáltal adott esetben a megfelelő stresszkezelés elsajátítására is fordíthatunk időt.

Stresszoldás

Több tanulmány szerint egyébként a testsúlyra is hatással lehet a hétköznapokban megélt stressz szintje - egy friss kutatás eredményei szerint azonban ez a nők esetében különösen is igaz lehet.

A San Franciscó-i Kaliforniai Egyetem (UCSF) tanulmánya szerint azok a nők, akik életük egy traumatikus eseményét követően sok stresszt élnek át, nagyobb eséllyel híznak el, mint akik nem élnek meg sok stresszt.

Michelle A. Albert, az egyetem egy szakértője - és egyben az American Heart Association honlapján is ismertetett kutatás vezetője - elmondta, hogy a stressz befolyásolja a viselkedésünket, legyen szó akár túlevésről, vagy éppen túl kis mennyiségű étel fogyasztásáról, és emellett a neurohormonális működésre is hatással van részben azáltal, hogy több kortizolt termel. Utóbbi hormon pedig összefüggésbe hozható a súlygyarapodással is.

Diós Anita

2017. november