Aki éjjel legény, az nappal másnapos, vagy nem?!

Aki még nem találkozott a másnaposság érzésével, az gyorsan lapozzon is tovább, ne kísértse a sorsot. Megjegyzendő, hogy nagyon szerencsésnek tarthatja magát! A többiek felkészültek, hogy talán gyorsabban kiheverik a tegnapi bulizást? Akkor lássuk, miket is szedtünk össze ebben a kis cikkben.

Aki éjjel legény, az nappal másnapos

Nos, élettani szempontból a másnaposság azért lép fel, mert az alkohol hatására az agysejtek élettani szempontból megváltoznak. Működésük során hozzászoknak az alkoholhoz, amikor hosszabb ideig iszunk (pl. egy estén keresztül), így elvonási tünet alakul ki, addig, amíg az agysejtek újra hozzá nem szoknak az alkoholmentes működéshez. További hatása az alkoholnak, hogy az agyi ereket kitágítja, emiatt másnap megszenvedjünk annak is a hatását, hogy szervezetünk a vérnyomást az eredeti szintre próbálja visszaállítani. Az agynak hirtelen megint valami újhoz kell hozzászoknia, ez esetben a hozzá szállított vér mennyiségének megváltozásához.

Tudatosan kerüljük el a másnaposságot!

Először néhány jó tanács, mellyel az ellen tehetünk már a bulizás folyamán, illetve előtte, hogy a másnapi tünetek minél enyhébbek legyenek. Egy nagyon jó felkészülés szervezetünk számára, ha alaposan étkezünk. mivel ez lassítja az alkohol felszívódását. Egy másik hasonló módszernek is ez a lényege, mely arra int, hogy lassan igyunk. Ezek mélyén a szervezet azon tulajdonsága rejlik, hogy csak egy jól meghatározott állandó (értsd: nem függ külső tényezőtől) alkohol feldolgozási képességgel rendelkezik (körülbelül 30 mg/óra), tehát e módszerekkel lassíthatjuk a felszívódás mértékét, időt hagyva szervezetünknek a baj elhárítására. A szénsavas alkoholok fogyasztása (pezsgő, rumos kóla, stb.) kiváltképp súlyosbítják a helyzetet, mert felgyorsítják az alkohol felszívódását, így májunk tehetetlenül áll a vérbe tóduló alkohol korlátozásával szemben. A felszívódás mértékét azzal is keretek között tarthatjuk, ha tisztában vagyunk azzal, hogy szervezetünk kevés kivételtől eltekintve, testsúlyának arányában képes az alkoholt elbontani.

Ez azt jelenti, hogy egy 60 kilogrammos ember nem tud lépést tartani egy 100 kilogrammossal. Tudnunk kell még azt is, hogy az alkohol típusa is meghatározó a másnapi közérzetromlás mértékében. A pezsgő illetve szénsavas italokról már volt szó. A mértéktelen bor fogyasztása például azért káros, mert a bor egy hisztaminhoz hasonlatos anyagot (tiramin) tartalmaz, melynek a hisztaminhoz hasonlatos értágító hatása van, ennél fogva már érthető a másnapi fejfájás oka. De a lerészegedés legfőbb okozója az etanol, mely a legtöbb alkohol tartalmú italban megtalálható. Ezek közül kettőt külön érdemes kiemelni: a whiskey-t és a vodkát.

Ha már megtörtént a baj...

Ha már megtörtént a baj, az alábbi módszerekkel próbálhatjuk enyhíteni a tüneteket. Másnapos állapotban a szervezet nagyon sok mindenben hiányt szenved. A sejtek kiszáradását nagy mennyiségű folyadék bevitelével tudjuk megakadályozni, úgyhogy első lépésként igyunk sok vizet! Ha a szükséges folyadék egy részét gyümölcs tartalmú itallal pótoljuk, annak további előnye, hogy a gyümölcsökben lévő fruktóz segíti az alkohol lebontását, éppen ezért bátran együnk mézet is, mert az is természetes forrása a fruktóznak.

Szintúgy jót tesz ilyenkor, ha erőlevest fogyasztunk, mert az segít az elvesztett kálium és nátrium pótlásában. Hasonlóan az ivás kimeríti szervezetünk B vitamin raktárát (ezt a szervezet akkor használja fel, ha stressz éri), így ezt is mielőbb pótolnunk kell. Utolsó két megszívlelendő tanácsunk közül az első, hogy még, ha nem is rendszeres kávéfogyasztó az ember, másnaposan akkor is javasolt inni egy jó feketét, vagy akár kettőt, a kávé ugyanis érösszehúzó hatása miatt csökkenti a fejfájás mértékét. Mindezeken kívül, ha már gyomrunk abbahagyta a liftezést, mielőbb lakjunk jól ismét, ezzel is pótolva kimerült testünk számára az elvesztett tápanyagokat.

Végezetül pedig a legtökéletesebb gyógymód, ha hagyunk a szervezetünknek kiheverni a viszontagságokat, s nem terhelni az alkoholfogyasztást követő 24 órán keresztül, ugyanis, még ha teljesen jól is érezzük magunkat másnap, akkor is a teljesítőképességünk nem lesz a megszokott mértékű. saját és mások biztonsága érdekében ezt mindenképpen vegyük figyelembe a másnapi tevékenységeink végzése közben!

2013. február